Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak di sekitar kawasan Sri Aman, Simunjan, Balai Ringin, Pantu, Engkilili dan Lubok Antu. Anda boleh mengirim e-mail bahan berita anda ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran secara percuma selepas ini. Terima kasih bosss

Thursday, April 26, 2012

Mangka kebakaran dari Rumah Jegai bakal dapat rumah panjang baru - Harden



Caption: PENGHARGAAN...Tuai Rumah Jegai Jawa sedang menyampaikan cenderamata kepada Harden sambil disaksikan oleh Masir (belakang), Johnathan (kanan) dan Cassidy (kiri) ketika berlangsungnya majlis itu baru-baru ini.

SRI AMAN, Rabu (25 April) – Nasib malang yang menimpa 16 buah keluarga dari Rumah Jegai Jawa, Sungai Purai, Undop, Batu Lintang apabila rumah panjang mereka hanggus dijilat api pada 26 November tahun lepas bakal berubah selepas ini.

Ini kerana kerajaan menerusi Program Bantuan Rumah (PBR) akan menyalurkan bantuan sebanyak RM50,000 kepada setiap 16 orang keluarga yang terlibat dalam kejadian kebakaran terbabit.

Menteri Muda Pembangunan Luar Bandar Dan Perumahan, Datuk Francis Harden Hollis mengumumkan perkara ini ketika berucap merasmikan Majlis Pemberkatan Rumah Jegai Jawa, Sungai Purai, Undop di Batu Lintang, Sri Aman baru-baru ini.

“Secara keseluruhannya, kerajaan menerusi PBR akan menyalurkan sejumlah RM800,000 bagi membolehkan rumah panjang baru dibina untuk kemudahan kesemua mangsa kebakaran tersebut.

“Kerja pembinaannya akan bermula bila-bila masa mulai sekarang dan kita kini menunggu keputusan daripada pihak Pejabat Residen Sri Aman untuk melantik kontraktor yang bertanggungjawab bagi melaksanakan projek tersebut,” katanya.

Beliau yang turut menyumbang sebanyak RM30,000 bagi membantu kerja meratakan tapak baru pembinaan rumah panjang terbabit sebelum ini juga turut menasihatkan rakyat agar sentiasa berada teguh di belakang kerajaan Barisan Nasional (BN).

Bantuan tersebut kata Harden adalah merupakan bukti bahawa kerajaan BN sememangnya sentiasa prihatin dalam menjaga kebajikan hidup rakyat yang ditimpa kesusahan selama ini.

“Ini tanggungjawab BN dalam membela kebajikan semua rakyat. Justeru saya berharap agar rakyat terus memberi sokongan tidak berbelah bagi terhadap kita agar kebajikan mereka terus terbela dari masa ke semasa,” katanya.

Hadir sama ialah Ahli Parlimen Sri Aman, Masir Kujat, Residen Bahagian Sri Aman, Johnathan Lugoh, Jurutera Bahagian, Jabatan Kerja Raya Bahagian Sri Aman, Cassidy Morris, para pegawai kerajaan dan ketua kaum di sini.

Tamat.

No comments:

Post a Comment