Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak di sekitar kawasan Sri Aman, Simunjan, Balai Ringin, Pantu, Engkilili dan Lubok Antu. Anda boleh mengirim e-mail bahan berita anda ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran secara percuma selepas ini. Terima kasih bosss

Thursday, April 5, 2012

Burung Layang bersarang di rumah bawa tuah?


Caption: PELIK..Saudara-mara Ngumbang menunjukkan kedudukan sarang Burung Lelayang di ruang hadapan penjuru rumah ketika ditemui kelmarin.

SIMUNJAN, Rabu (4 April) – Bunyinya mungkin kedengaran seperti tahyul. Sekiranya Burung Layang membina sarang di ruang dalam hadapan rumah maka ia menunjukkan kediaman anda ‘sejuk’ dan tidak akan ditimpa sial.

Itulah perkara yang terjadi terhadap Ngumbang Aron, 55, apabila seekor Burung Layang masih terus membina sarang di penjuru ruang atas dalam hadapan rumahnya walaupun sudah dimusnahkan sebanyak tiga kali sebelum itu.

“Ini kali tiga Burung Layang bersarang di ruang hadapan rumah saya,” kata pesara Angkatan Tentera Darat Malaysia semenjak rumahnya dibina di Kampung Kesindu, Simunjan semenjak dari tahun 1996 dahulu.

Katanya Burung Layang buat pertama kalinya telah membina sarang di ruang hadapan rumahnya (bahagian ‘ruai’ jika disebut dalam Bahasa Iban) pada tahun 2008 namun di penjuru yang berbeza berbanding sekarang.

Burung terbabit buat pertama kalinya membina sarang di sebelah lampu pendaflour rumah sebelum berpindah ke tiang alang hadapan rumah untuk buat kali keduanya pada tahun 2010.

“Burung terbabit tidak akan melarikan diri jika kita menghampiri sarangnya. Namun jika kita berniat mahu menyentuh sarang terbabit, burung tersebut akan sedar dan terus melarikan diri sebelum ia datang semula lima minit kemudian.

“Saya sudah memusnahkan sarang burung itu beberapa kali namun ia tetap datang membina semula...atas sebab itu saya terus membiarkan ia membiak di situ sebelum anak burung terbabit sudah dewasa dan mampu terbang sendiri,” katanya.

Bagaimanapun semenjak seminggu yang lepas beliau telah nekad untuk memastikan burung tersebut tidak lagi bersarang di rumahnya apabila ia kembali datang untuk membina sarangnya buat kali ketiga di situ.

“Pada suatu hari ketika saya cuba membuang sarang tersebut, seorang rakan saya berketurunan Cina telah datang dan menegur saya agar membiarkan burung berkenaan membina sarang di situ.

“Katanya jika Burung Layang gemar membina sarang berhampiran manusia dan dalam kediamannya maka ia bermakna bahawa seisi keluarga tersebut tidak akan ditimpa nasib malang. Atas sebab ini saya terus berhenti bertindak demikian,” katanya.

Beliau juga melahirkan rasa hairan berhubung perkara berkenaan memandangkan Burung Layang adalah haiwan liar dan tidak akan berani membina sarang berhampiran dengan manusia.

“Benar atau tidak saya tidak tahu. Jika demikian saya akan membiarkan anak burung itu membesar dan terbang sebelum kerja menghapuskan sarang dilakukan selepas itu,” menurut beliau.

Tamat.






No comments:

Post a Comment