Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak di sekitar kawasan Sri Aman, Simunjan, Balai Ringin, Pantu, Engkilili dan Lubok Antu. Anda boleh mengirim e-mail bahan berita anda ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran secara percuma selepas ini. Terima kasih bosss

Thursday, April 26, 2012

Kubu Alice perlu pembaikan segera





Mugshot:

1. KAPITAN KUEK AIK SENG...Pembaikan segera

2. MICHAEL PILO...Sedia peruntukan khas

Caption: PERLU TINDAKAN...Foto tahun 2004 ini menunjukkan kawasan bahagian belakang Kubu Alice yang kelihatan usang dan terbiar.

SRI AMAN, Khamis (19 April) – Sebut sahaja Kubu Alice, sudah tentunya banyak pihak akan mengenali warisan berharga yang cukup terkenal dalam Bandar Sri Aman ini selain daripada produk popularnya iaitu fenomena Benak Batang Lupar.

Ini kerana semenjak ia dibina oleh Rajah Putih Kedua Sarawak iaitu Charles Brooke pada tahun 1864 dahulu, Kubu Alice menempuh pelbagai sejarah dan peristiwa penting sehingga ia tercatit dalam kebanyakkan buku pada masa sekarang.

Namun begitu Kubu Alice kian uzur semenjak ia mula dibina pada 148 tahun lepas hingga menyebabkan kerajaan telah mencadang atau mengusul pelbagai langkah bagi mengembalikan kecantikkan warisan sejarah terbabit.

“Kerajaan sepatutnya menyediakan peruntukan khas bagi menyelenggara Kubu Alice terbabit pada setiap tahun,” demikian menurut bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Simanggang iaitu Michael Pilo.

Peruntukan itu menurut bekas Temenggung terbabit adalah amat penting memandangkan Kubu Alice perlu ditonjolkan sebagai produk warisan yang indah dan bukannya kelihatan uzur seperti yang disaksikan oleh banyak pihak pada masa sekarang.

Bukan sahaja peruntukan malah ketua kaum di Bandar Sri Aman kata Pilo juga boleh memainkan peranan penting masing-masing dengan mengadakan pelbagai aktiviti bagi membersihkan kubu tersebut pada setiap masa.

“Lagipun Kubu Alice Sri Aman juga perlu dibaikpulih secepat mungkin memandangkan warisan sejarah terbabit sudah dipromosikan beberapa kali sebelum ini untuk tujuan tarikan pelancong.

“Kita tidak mahu pelancong berasa terkilan apabila melihat keuzuran kubu terbabit. Justeru apa gunanya kubu itu dipromosi oleh kerajaan sedangkan ia kelihatan uzur selama ini?” kata beliau.

Manakala itu Kapitan Kuek Aik Sek pula berharap agar kerajaan membina Kubu Alice berdasarkan kepada rekabentuknya yang asli disamping mempercepatkan proses baikpulih produk sejarah tersebut dengan sebaik mungkin.

“Tambahan pula Kubu Alice terletak berdekatan dengan lokasi penganjuran Pesta Benak yang secara tidak langsung menuntut kerajaan agar melakukan kerja baikpulih terbabit selepas ini,” katanya.

Terdahulu Menteri Pelancongan, Datuk Amar Abang Johari Tun Openg mengumumkan usaha bagi membangunkan semula Kubu Alice, pembinaan menara peninjau bersebelahan kubu itu dan juga pembinaan hotel baru yang dijangka siap menjelang tahun depan.

Ketiga-tiga projek tersebut kata beliau melibatkan kos melebihi RM80 juta dengan pihak kerajaan turut bercadang untuk menyediakan kemudahan ‘Boat Cruise’ di sepanjang Sungai Batang Lupar di masa akan datang.

Tamat.








No comments:

Post a Comment