Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak di sekitar kawasan Sri Aman, Simunjan, Balai Ringin, Pantu, Engkilili dan Lubok Antu. Anda boleh mengirim e-mail bahan berita anda ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran secara percuma selepas ini. Terima kasih bosss

Thursday, April 26, 2012

Mantapkan pergerakkan pengguna di sekolah - Snowdan


Caption: TAHNIAH...Snowdan menyampaikan hadiah kepada pemenang pertandingan sambil disaksikan oleh Phang (kiri) dan Lena (kanan) pada majlis itu hari ini.

BALAI RINGIN, Jumaat (20 April) –  Usaha untuk menjadikan Kelab Pengguna Sekolah sebagai satu gerakan kepenggunaan yang mantap sememangnya memerlukan persefahaman yang erat di antara semua pihak.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Balai Ringin, Snowdan Donald Lawan berkata ia memerlukan gandingan kerjasama antara para pelajar, guru dan semua pihak dalam mewujudkan gelombang kepenggunaan yang besar selepas ini.

“Kelab Pengguna Sekolah merupakan saluran yang tepat dalam usaha menerapkan pendidikan kepenggunaan di kalangan pelajar sekolah sama ada melalui pendekatan secara formal mahupun tidak formal.

“Justeru gandingan antara ketiga-tiga pihak ini akan membolehkan Kelab Pengguna Sekolah menjadi kuat dan bersatu seiring dengan laungan ‘kuasa pengguna, satu pengguna satu suara’,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Penutupan Program Mini karnival kepenggunaan Kelab Pengguna Sekolah,  Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Balai Ringin, Serian hari ini.

Selain itu usaha penjenamaan semula Kelab Pengguna Sekolah kata Snowdan akan menjurus kepada kewujudan kumpulan pengguna baru yang bermaklumat, bijak serta bertanggungjawab menerusi pendekatan baru yang lebih praktikal serta bersepadu.

“Lagipun Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi Dan Kepenggunaan (KPDKK) juga telah menyalurkan peruntukan sebanyak RM500 kepada setiap Kelab Pengguna Sekolah yang ditubuhkan di seluruh negara.

“Peruntukan terbabit diharapkan agar dapat menjadi penggerak kepada aktiviti-aktiviti kepenggunaan yang melibatkan para pelajar sekolah pada masa akan datang,” menurut beliau.

Snowdan turut menambah bahawa sehingga kini sejumlah 1,586 dari 2,250 buah sekolah menengah di seluruh negara telah menubuhkan kelab terbabit dengan KPDKK mensasarkan pencapaian tersebut ditingkat kepada 100 peratus pada akhir tahun ini.

Hadir sama pada majlis berkenaan ialah Penolong Pengarah KPDNKK Sarawak, Lena Encharang, Pengetua SMK Balai Ringin, Pang Chung How, para ibubapa dan kakitangan sekolah tersebut.

Tamat.

No comments:

Post a Comment