Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak di sekitar kawasan Sri Aman, Simunjan, Balai Ringin, Pantu, Engkilili dan Lubok Antu. Anda boleh mengirim e-mail bahan berita anda ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran secara percuma selepas ini. Terima kasih bosss

Thursday, April 26, 2012

RM3 juta untuk projek Air Graviti Bukit di Sri Aman - Masir



Caption: RASMI...Masir sedang memotong reben sebagai salah satu simbolik rasmi majlis sambil disaksikan oleh Alexander (kanan), Dr Richard (belakang) dan Tr Gendang (kanan) pada majlis itu kelmarin.

SRI AMAN, Ahad (22 April) – Kerajaan bercadang untuk membangunkan 11 buah projek Air Graviti Bukit (AGB) dalam kawasan daerah Sri Aman bagi tahun 2012 ini demikian menurut Ahli Parlimen Sri Aman, Masir Kujat.

Menurut beliau berkata projek AGB yang akan dibangunkan oleh Jabatan Mineral Dan Geosains (JMG) Malaysia Sarawak di Sri Aman ini menelan anggaran kos berjumlah RM1.54 juta.

“Di bawah Rolling Plan bagi Projek Bekalan Air Luar Bandar JMG 2013 – 2014 ini nanti, sebanyak 10 buah projek AGB akan dibangunkan dengan anggaran kos sebanyak RM1.78 juta.

“Dengan itu jumlah peruntukan yang bakal diterima oleh daerah Sri Aman bagi tujuan pembangunan projek AGB oleh pihak JMG berkenaan ialah RM3.32 juta,” menurut beliau.

Masir berkata demikian ketika berucap menyempurnakan Majlis Perasmian Dan Penyerahan Sistem AGB yang berlangsung di Rumah Gendang anak Gumeh, Klauh, Sri Aman petang kelmarin.

Selain itu Sistem AGB yang dibangunkan di Rumah Gendang, Klauh semenjak dari tahun 2011 itu katanya telah menelan kos sebanyak RM85,000 dan akan memberi manfaat kepada 375 orang penduduk di situ termasuk juga dari Tumah Uggi Gumeh.

“Sistem AGB yang melibatkan pembinaan takungan air, pemasangan paip HGPE dan pili air itu bertujuan membekalkan air di kampung-kampung dan rumah panjang yang belum mendapat bekalan air dari sistem retikulasi.

“Punca air graviti ini didapati di hulu sungai di kawasan berbukit yang parasnya lebih tinggi dari rumah panjang. Justeru diharap agar kehidupan penduduk dapat dipertingkat dengan adanya kemudahan seperti selepas ini,” katanya.

Masir juga memohon kepada semua penduduk untuk memberi kerjasama dalam menjaga kemudahan AGB yang telah dibina di kawasan Rumah Gendang agar ia dapat memberi bekalan air secara berterusan dari masa ke semasa.

Hadir sama ialah Pengarah JMG Malaysia Sarawak, Alexander Unya Ambon, timbalannya, Dr Richard Mani, Pegawai JASA Parlimen Sri Aman, Whelton Lumpoi, Ketua Polis Daerah Sri Aman, DSP Mat Jusoh Muhammad dan ketua kaum di sini.

Masir menerusi majlis berkenaan telah menyampaikan cek Peruntukan Projek Kecil Luar Bandar bernilia RM3,000 kepada JKKK rumah panjang tersebut dan mengumumkan peruntukan bernilai RM2,000 bagi membaiki kalbot di situ.

Tamat.




No comments:

Post a Comment