Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak di sekitar kawasan Sri Aman, Simunjan, Balai Ringin, Pantu, Engkilili dan Lubok Antu. Anda boleh mengirim e-mail bahan berita anda ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran secara percuma selepas ini. Terima kasih bosss

Thursday, April 26, 2012

710 anggota RELA dan JPAM Sri Aman sertai Kursus Team Building


Caption: CERIA...Para peserta sedang melakukan kerja berkumpulan ketika bermulanya Program Team Building di Pejabat Narkotik IPD Sri Aman hari ini.

SRI AMAN, Jumaat (20 April) – Pasukan Ikatan Relawan Rakyat (RELA) dan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) telah mengambil bahagian dalam Program Team Building yang berlangsung di Pejabat Narkotik, Ibupejabat Polis Daerah (IPD) Sri Aman hari ini.

Program anjuran Kementerian Dalam Negeri bagi Bil 1 / 2012 itu akan melibatkan seramai 500 orang anggota RELA dan 210 orang anggota JPAM dari Sri Aman hingga ia tamat pada 26 April kelak.

“Program Team Building KDN ini menyasarkan penglibatan sejumlah 100,000 orang ahli RELA, JPAM dan Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) yang diadakan serentak di balai polis seluruh negara,” kata jurucakap program tersebut.

Objektif program ini katanya ialah untuk membina jati diri terhadap setiap individu disamping meningkatkan semangat berkumpulan ke arah peningkatan sikap, penyayang dan profesionalisme.

Ia juga bertujuan untuk memperkasakan konsep ‘1 KDN’ dikalangan warga kerja KDN dari pelbagai jabatan / agensi ke arah menjadikan mereka sebagai satu pasukan kerja yang kompak serta saling bekerjasama antara satu sama lain.

“Kita juga mahu memperkemaskan jalinan kerjasama antara para petugas jabatan / agensi untuk Ops 1 Malaysia supaya objektif operasi dan mempersadakan gelombang kesukarelaan dikalangan mereka.

“Justeru diharap agar program dapat menjadikan mereka sebagai duta kecil dan wakiln kerajaan di lapangan dalam memberi khidmat kepada rakyat setempat untuk kesejahteraan bersama,” katanya.

Terdahulu unit RELA Batu Lintang pimpinan Ketua Perhubungan Rela Kawasan iaitu Kapten Zulia Haji Jemat adalah merupakan pasukan pertama RELA yang menghadiri program itu hari ini.

Dua orang penceramah dari Jabatan Pendaftaran Negara iaitu Mohd Malik Mohd Marikan (Sri Aman) dan Rosmaliki Mat Derus (Kuching) telah dijemput khas bagi memberi taklimat dalam program tersebut.

Ketua Polis Daerah Sri Aman, DSP Mat Jusoh Muhammad hadir pada jam 9 pagi hari ini bagi menyampaikan taklimat kepada kumpulan peserta yang mengambil bahagian dalam program tersebut.

Tamat.

No comments:

Post a Comment