Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak di sekitar kawasan Sri Aman, Simunjan, Balai Ringin, Pantu, Engkilili dan Lubok Antu. Anda boleh mengirim e-mail bahan berita anda ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran secara percuma selepas ini. Terima kasih bosss

Sunday, August 26, 2012

Utamakan kepentingan rakyat bukan diri sendiri - Nyalau


Caption: DARI BN... Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau sedang menyampaikan cek peruntukan kerajaan kepada seorang penerima bersempena dengan Majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Bukong, Engkilili baru-baru ini.

LUBOK ANTU, Rabu (22 Ogos) – Tuai Rumah di kawasan Lubok Antu diingatkan agar memberi kerjasama terhadap penghuni rumah panjang masing-masing jika mereka mengemukakan mana-mana jenis borang rasmi untuk ditandangani selepas ini.

Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau Badak berkata terdapat segelintir Tuai Rumah bertindak enggan menurunkan tandatangan di borang yang dikemukakan oleh para penghuninya berikutan hal salah-faham sebelum itu.

“Tindakan para Tuai Rumah berhubung perkara ini nyata salah di sisi undang-undang dan juga bertentangan dengan tugas yang telah diberikan oleh kerajaan kepada mereka selama ini.

“Keadaan nyata lebih ‘parah’ jika borang itu berkaitan dengan hal pembangunan daripada pihak kerajaan Barisan Nasional (BN) sehingga menyebabkan para penghuninya gagal menikmati faedah tersebut selepas itu,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Rumah Nyalau, Bukong, Engkilili anjuran Jabatan Hal Elwal Khas (JASA) Lubok Antu baru-baru ini.

Selain itu Nyalau juga menasihatkan para Tuai Rumah agar tidak menjadikan para penghuni rumah panjang sebagai mangsa untuk menanggung masalah peribadi yang dilalui oleh diri mereka sendiri.

“Justeru saya menasihatkan para Tuai Rumah agar menunaikan tanggungjawab mereka untuk mengurus dan mentadbir hidup penghuni rumah panjang di kawasan masing-masing tanpa melibatkan kepentingan diri selepas ini,” katanya.

Nyalau pada majlis itu mengumunkan peruntukan sebanyak RM7,000 kepada JKKK Bukong dan RM3,000 kepada biro wanita rumah panjang terbabit dengan RM10,000 lagi diumum bagi membina stor simpanan peralatan dapur biro wanita Bukong.

Turut hadir sama pada majlis itu Penyelia JASA Parlimen P.203 Lubok Antu, Geoffery Baja Ricky Maba, para Guru Besar dari kawasan Daerah Lubok Antu dan ketua kaum di sini.

Tamat.

No comments:

Post a Comment