Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak di sekitar kawasan Sri Aman, Simunjan, Balai Ringin, Pantu, Engkilili dan Lubok Antu. Anda boleh mengirim e-mail bahan berita anda ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran secara percuma selepas ini. Terima kasih bosss

Sunday, July 8, 2012

Suzana teruja sertai RELA


Caption: TINGGAL KENANGAN...Suzanna (kanan sekali) ketika bersama anggota RELA Sri Aman pada Sejiwa Senada di Sri Aman pada tahun lepas. Turut kelihatan ialah Allahyarham Leftenan Haji Junaidi dan Mejar Joshua Ijau.
 
SRI AMAN, Selasa (26 Jun) – Tanggungjawab keselamatan yang dipikul oleh Pasukan Relawan Ikatan Rakyat (RELA) dilihat tidak hanya terletak di bahu anggota lelaki malah turut dipikul secara bersama dengan anggota wanitanya selama ini.

Ini kerana dalam mana-mana operasi yang dilaksanakan oleh RELA selama ini, anggota wanita juga turut bersama-sama dengan anggota lelaki dalam menunaikan tanggungjawab keselamatan masing-masing terhadap rakyat di kawasan mereka.

Justeru Utusan Sarawak berkesempatan untuk menembual Kopral Suzana Kassim dari unit RELA Kampung Hulu, Sri Aman berhubung pembabitan beliau dalam pasukan sukarelawan tersebut selama ini.

“Saya telah menyertai RELA Sri Aman semenjak dari tahun 1986 dahulu kerana minat terhadap pasukan berkenaan dan bukannya promosi daripada rakan-rakan di kampung,” katanya.

Katanya penyertaan dalam RELA adalah merupakan sesuatu yang menyeronokkan terutama sekali ketika melibatkan diri dalam operasi membantu pihak polis dan imigresen dalam menangkap Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) di Sri Aman.

Malahan pasikan RELA kata Suzanna juga sering diperlukan oleh pihak polis untuk membantu mengawal lalulintas jalan ketika berlangsungnya sesebuah majlis rasmi seperti Pesta Benak di bandar ini pada setiap tahun.

“Sumbangan wanita dalam RELA jelas dihargai apabila pihak Masjid Bandar Sri Aman menggunakan khidmat saya untuk menjaga keselamatan kenderaan milik rakyat ketika berlangsungnya sembahyang Jumaat di situ.

“Saya jangka tugas diri sebagai anggota RELA akan terus sibuk pada sambulan bulan Ramadhan tahun ini apabila pihak masjid terbabit menggunakan khidmat saya untuk memastikan kelancaran upacara sembahyang Tarawih di situ,” katanya.

Justeru atas sebab ini beliau menasihatkan golongan wanita di Sri Aman agar tidak segan untuk menyertai pasukan RELA memandangkan mereka menjalankan tugas yang murni untuk rakyat di sini.

“Lagipun RELA menawarkan banyak kemudahan kepada setiap anggotanya. Berhenti berasa segan untuk menjadi anggota RELA kerana pasukan ini sendiri kian popular dikalangan rakyat seluruh negara pada masa sekarang,” katanya.

Suzanna juga turut mengalakkan penyertaan lebih ramai golongan wanita di Sri Aman dalam pasukan RELA jika mahu merasai cabaran yang sering dihadapi oleh pasukan berkenaan selepas ini.

Terdahulu beliau yang kini mencecah umur 47 tahun pernah menganggotai Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) Sri Aman sebelum kembali semula untuk menyertai RELA bermula awal tahun 2000 lepas.

Tamat.

No comments:

Post a Comment