Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak di sekitar kawasan Sri Aman, Simunjan, Balai Ringin, Pantu, Engkilili dan Lubok Antu. Anda boleh mengirim e-mail bahan berita anda ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran secara percuma selepas ini. Terima kasih bosss

Thursday, July 19, 2012

Manfaatkan kemajuan kampung untuk berniaga - Naroden


Caption: PENGHARGAAN... Pengerusi Jawatankuasa Pengelola Seminar Keusahawan, Richard Tawan Sedu sedang menyampaikan cenderamata kepada Menteri Muda di Pejabat Ketua Menteri (Pembangunan Keusahawan Bumiputera dan Perancangan Sumber) Datuk Haji Mohd Naroden ketika berlangsungnya Seminar Keusahawanan di Dewan Suarah Sri Aman hari ini.

SRI AMAN, Sabtu (14 Julai) – Golongan usahawan Bumiputera perlu memanfaatkan sepenuhnya peluang yang dijana menerusi kemajuan kampung bagi tujuan perniagaan masing-masing selepas ini.

Menteri Muda di Pejabat Ketua Menteri (Pembangunan Keusahawan Bumiputera dan Perancangan Sumber) Datuk Haji Mohd Naroden Majais berkata demikian ketika berucap merasmikan Seminar Keusahawanan di Dewan Suarah Sri Aman hari ini.

Misalnya, projek yang berkaitan dengan kemajuan kampung seperti penanaman kelapa sawit menurut beliau boleh dijadikan sebagai sumber peniagaan bagi seseorang usahawan itu jika ia bijak dieksploitasi.

“Bahan buangan dari pokok kelapa sawit seperti dahan boleh dijadikan sebagai bahan mentah dikalangan para usahawan kita untuk membuat Fiber Board ataupun makanan lembu.

“Kedua-dua produk terbabit mempunyai permintaan yang tinggi di pasaran. Justeru jika para usahawan bijak memanfaatkan peluang seperti ini maka kejayaan akan menjadi milik mereka pada masa akan datang,” katanya.

Selain itu Naroden turut memberitahu bahawa keusahawanan adalah bidang yang bidang paling mudah diceburi selagi mereka mengamalkan sikap ingin menjadi usahawan maju selepas itu.

Justeru beliau menasihatkan para usahawan Bumiputera agar cekap mengintai peluang perniagaan disamping menanam minat terhadap bidang perniagaan yang ingin mereka ceburi selepas itu.

Terdahulu seramai 125 orang peserta yang mengambil bahagian dalam seminar keusahawanan yang dianjurkan oleh Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) N.28 Engkilili.

“Jangan lepaskan peluang untuk menceburi dalam bidang keusahawanan memandangkan Kerajaan Negeri telah menyediakan banyak bantuan kepada mereka yang mahu menceburkan diri dalam bidang tersebut dari masa ke semasa,” katanya.

Seminar yang melibatkan peserta dari tujuh buah cawangan PBB dan 10 ranting PBB Engkilili itu telah dikendalikan oleh Ketua Pusat MARA Sarawak, Visnu Haji Majnis dan Pengurus Besar Tekun Nasional Sarawak, Roslan Ais.

Hadir sama ialah Setiausaha Eksekutif PBB, Haji Awang Bujang Awang Antek, Pengerusi Jawatankuasa Pengelola Seminar Keusahawan, Richard Tawan Sedu, Pegawai Tekun Nasional, Benedict Jed dan Petrus Igat.

Tamat.

No comments:

Post a Comment