Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak di sekitar kawasan Sri Aman, Simunjan, Balai Ringin, Pantu, Engkilili dan Lubok Antu. Anda boleh mengirim e-mail bahan berita anda ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran secara percuma selepas ini. Terima kasih bosss

Thursday, July 19, 2012

100 penduduk bersihkan Tanah Perkuburan Islam Kampung Lemanak


Caption:  UNTUK ALBUM...Beberapa orang penduduk bergambar kenangan sebelum menyertai para penduduk yang lain untuk membersihkan Tanah Perkuburan Islam Kampung Lemanak di sini pagi kelmarin.

SRI AMAN, Ahad (15 Julai) – Sejumlah 100 orang penduduk dari sekitar kawasan Kampung Hulu, Sri Aman telah mengambil bahagian dalam aktiviti gotong-royong untuk membersihkan Tanah Perkuburan Islam Kampung Lemanak di sini pagi kelmarin.

Aktiviti anjuran Surau Hayatul Islam, Kampung Hulu Sri Aman ini telah bermula dari jam 8 pagi hingga 11.30 pagi dengan para peserta terdiri daripada ahli persatuan, kakitangan kerajaan dan orang awam di situ.

“Aktiviti gotong-royong untuk membersihkan Tanah Perkuburan Islam Kampung Lemanak ini merupakan salah satu aktiviti pihak kita untuk menyerikan ketibaan sambutan Bulan Ramadhan akan datang,” kata jurucakap penganjur.

Menurut beliau aktiviti gotong-royong seperti ini secara tidak langsung telah menambah pahala semua penduduk dan seterusnya mewujudkan lagi sifat permuafakatan di antara mereka dari masa ke semasa.

Malah aktiviti seperti ini juga katanya boleh mengajak kesemua penduduk beragama Islam untuk mengamalkan budaya gotong-royong dalam membersihkan sesebuah kawasan selepas ini.

“Lagipun aktiviti terbabit juga boleh mewujudkan hubungan tali silaturahim dikalangan semua peserta yang terlibat dan sekaligus memperkukuhkan lagi hubungan perpaduan di antara penduduk kampung di masa akan datang,” katanya.

Terdahulu para ahli Kawasan Rukun Tetangga (KRT) dan Persekutuan Perkumpulan Wanita Sarawak (PPWS) Kampung Hulu Sri Aman adalah di antara persatuan yang telah mengambil bahagian dalam aktiviti berkenaan.

Kesemua peserta kemudiannya dijemput untuk menikmati jamuan di Surau Hayatul Islam, Kampung Hulu Sri Aman sebaik sahaja tamat aktiviti gotong-royong untuk membersihkan Tanah Perkuburan Islam Kampung Lemanak berkenaan.

Tamat.

No comments:

Post a Comment