Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak di sekitar kawasan Sri Aman, Simunjan, Balai Ringin, Pantu, Engkilili dan Lubok Antu. Anda boleh mengirim e-mail bahan berita anda ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran secara percuma selepas ini. Terima kasih bosss

Sunday, February 26, 2012

Papan tanda amaran dan penunjuk jalan di Kejatau rosak


Caption: PERLU PERHATIAN...Gambar hasil tinjauan selama ini menunjukkan kedua-dua papan tanda yang condong dan rebah di simpang jalan masuk menuju ke kawasan Bayu, Sri Aman.

SRI AMAN, Jumaat (24 Feb) – Vandalisme atau tidak itulah yang menjadi persoalan terhadap dua papan tanda penting di persimpangan jalan masuk menuju ke blok Wisma Persekutuan,  Kejatau semenjak lebih sebulan lepas.

Tinjauan sebelum ini mendapati bahawa papan tanda amaran ‘Berhenti’ serta papan tanda Jalan Bayu telah tercabut dari lubang tanah tanpa diketahui punca sebenar berlakunya masalah itu.

Adakalanya papan tanda amaran ‘Berhenti’ akan didirikan semula oleh pihak tertentu di kawasan simpang jalan Kejatau di situ namun akan rebah kembali apabila ditinjau pada hari lain pula.

Dengan simen masih lagi menjadi sokongan asas untuk kedua-dua papan tanda itu, rata-rata para pengguna kenderaan dilihat seperti tidak mengendahkan masalah penting itu hingga ke sekarang.

INi kerana berkemungkinan para pengguna kenderaan sudah masak benar dengan selok-belok kawasan itu walaupun ia mungkin menjadi masalah utama kepada mereka yang masih baru berada dalam Bandar Sri Aman ini.

“Mungkin kedua-dua papan tanda ini rebah dipukul ribut pada musim tengkujuh lepas ditambahi pula dengan kelemahan asas tapak papan tanda itu ketika berlakunya kejadian berkenaan.

“Bagaimanapun jika ia disebabkan oleh kegiatan vandalisme maka apa asasnya mereka mahu bertindak demikian? Lagipun kedua-dua papan tanda itu masih lagi berada di persimpangan Jalan Bayu hingga sekarang,” kata seorang penduduk.

Justeru beliau berharap agar Pihak Berkuasa Tempatan bertindak mencacak semula kedua-dua papan tanda berkenaan di dalam tanah agar ia kembali tegak dan menjadi panduan pengguna jalan raya selepas ini.

Tamat.






No comments:

Post a Comment