Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak di sekitar kawasan Sri Aman, Simunjan, Balai Ringin, Pantu, Engkilili dan Lubok Antu. Anda boleh mengirim e-mail bahan berita anda ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran secara percuma selepas ini. Terima kasih bosss

Tuesday, February 28, 2012

Jangan pandu laju di lorong lot 916 dan 917!



Caption: SILA BERHATI-HATI...Pemandu kereta dan motorsikal yang tidak beretika sering memandu kenderaan secara laju di kawasan lorong bangunan 916 dan 917 seperti yang ditunjukkan dengan tanda anak panah dalam gambar ini.

SRI AMAN, Isnin (27 Feb) – Pengguna kenderaan dalam Bandar Sri Aman dinasihatkan agar tidak memandu secara laju di lorong jalan yang menghubungkan bangunan sekitar Lot 917 dan Lot 917, Jalan Hospital dalam bandar Sri Aman selepas ini.

Ia ekoran terdapat sesetengah sikap pengguna kenderaan yang sengaja memandu di kawasan lorong berkenaan sehingga boleh mengundang risiko kemalangan dikalangan pengguna kenderaan yang lain sebelum ini.

Terbaru, seorang remaja mengalami luka di bahagian muka dan tumit kaki apabila skuter yang ditunggang olehnya terjatuh dan terus meluncur di kawasan lorong terbabit pada minggu lepas.

Mangsa yang dipercayai menunggang motorsikal secara laju dalam kawasan lorong itu dipercayai panik dan terkejut kerana menyangka adanya kenderaan yang mahu memasuki laluan tersebut dari arah lorong lain.

Seorang peniaga restoran dalam kawasan Lot 916 dan Lot 917 itu memberitahu terdapat ramai pengguna kenderaan yang tidak memandu secara berhati-hati di sepanjang lorong itu hasil pengamatan beliau sebelum ini.

“Sama ada waktu pagi mahupun lewat malam, ada saja pengguna kenderaan yang memecut laju kenderaan mereka di lorong kecil ini tanpa mengendahkan keselamatan penghuni bangunan di situ.

“Kemalangan yang membabitkan seorang penunggang skuter pada minggu lepas patut dijadikan sebagai pengajaran kepada mana-mana pengguna kenderaan yang gemar memandu laju di lorong berkenaan selepas ini,” katanya.

Walaupun belum sebarang kemalangan jiwa dilaporkan sebelum ini, peniaga itu percaya bahawa akan terjadi kemalangan seperti itu jika para pengguna kenderaan khasnya kereta terus mengamalkan sikap seperti itu di masa akan datang.

“Saya pernah terlihat seorang kanak-kanak nyaris dilanggar oleh sebuah kenderaan yang sengaja dipandu oleh seorang lelaki di lorong kecil dalam kawasan bangunan Lot 916 sebelum ini.

“Justeru saya menyeru mereka agar berhenti bersikap demikian mulai sekarang,” katanya sambil menambah seorang Warga Emas pernah dilanggar sebuah kereta yang dipandu laju oleh seorang lelaki tidak jauh dari kawasan itu ketika sedang menunggang basikal.

Tamat.

No comments:

Post a Comment