Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak di sekitar kawasan Sri Aman, Simunjan, Balai Ringin, Pantu, Engkilili dan Lubok Antu. Anda boleh mengirim e-mail bahan berita anda ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran secara percuma selepas ini. Terima kasih bosss

Tuesday, February 28, 2012

Jangan bangga dengan jawatan Pengerusi JKKK atau TR


Caption: PENGHARGAAN...Tr Koh Amit (kiri) menyampaikan cenderamata kepada Edward (kanan) sambil disaksikan oleh Julius (belakang) ketika berlangsungnya majlis itu malam tadi.

SRI AMAN, Ahad (26 Feb) – Individu yang memegang jawatan Tuai Rumah atau Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan Dan Kemajuan Kampung (JKKK) dinasihat agar tidak mengutamakan kepentingan diri masing-masing selepas ini.

Pegawai Tadbir Pejabat Daerah Kecil Pantu, Edward Michael Duk berkata individu yang memegang kedua-dua jenis jawatan ini perlu berfikiran jauh ke hadapan untuk memajukan hidup rakyat yang berada di bawah pentadbiran mereka.

“Seseorang individu itu tidak harus memikirkan populariti atau kelebihan sekiranya berjaya memegang jawatan Tuai Rumah atau Pengerusi JKKK dalam penempatan masing-masing.

“Mereka harus sedar bahawa tanggungjawab kedua-dua jawatan tersebut dalam besar iaitu bekerjasama dengan kerajaan untuk menjayakan lagi projek pembangunan dalam kawasan penempatan mereka sendiri,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap mewakili Menteri Muda Pertanian, Datuk Mong Dagang untuk merasmikan Majlis Pelancaran JKKK Rumah Koh Amid, Tembawai Papan, Jumbit, Melugu, Sri Aman malam tadi.

Selain itu Michael juga berharap agar JKKK dapat membantu kerajaan Barisan Nasional (BN) untuk menyebar dasar-dasar pembangunan yang akan dapat mengubah hala tuju hidup mereka selepas ini.

“Saya yakin kemajuan sesebuah kampung atau penempatan bergantung sepenuhnya terhadap kerjasama antara pengerusi JKKK atau Tuai Rumah dengan penghuni penempatan mereka sendiri untuk sepanjang masa.

“Justeru saya berharap agar mereka yang sudah dilantik untuk memegang jawatan itu agar menunaikan tanggungjawab masing-masing dengan lebih serius demi kemajuan kawasan masing-masing di masa akan datang,” katanya.

Edward menerusi majlis itu mengumumkan peruntukan daripada Mong bernilai RM3,000 dan juga daripada Ahli Parlimen Sri Aman, Masir Kujat juga bernilai RM3,000 untuk JKKK Rumah Koh Amid, Tembawai Papan, Jumbit, Melugu.

Hadir sama ialah Julius Serit iaitu Setiausaha Sulit kepada Datuk Mong Dagang, Pengerusi Pertubuhan Orang Cacat Sarawak, Jantan Kidu, Pembantu Operasi KPA Pejabat Daerah Kecil Pantu, Stanley Davey Langgong, para kakitangan kerajaan dan ketua kaum di sini.

Tamat.

No comments:

Post a Comment