Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak di sekitar kawasan Sri Aman, Simunjan, Balai Ringin, Pantu, Engkilili dan Lubok Antu. Anda boleh mengirim e-mail bahan berita anda ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran secara percuma selepas ini. Terima kasih bosss

Monday, June 25, 2012

Projek RES anugerah tak ternilai di Ulu Paku



Caption: SOKONG BN...Sawing ketika meluahkan kegembiraannya berhubung perlaksanaan RES ketika berlangsungnya sesi dialog di rumah panjang beliau baru-baru ini.

SRI AMAN, Selasa (19 Jun) – Projek pembinaan Bekalan Elektrik Luar Bandar (RES) bernilai RM12 juta di kawasan Undop, Batu Lintang dianggap sebagai satu anugerah tidak ternilai daripada Kerajaan Barisan Nasional (BN) untuk penduduk di situ.

Tuai Rumah Kanselor Sawing dari Ulu Paku, Undop, Batu Lintang berkata demikian ketika berucap pada Majlis Sesi Dialog RES yang berlangsung di rumah panjang beliau baru-baru ini.

Ini kerana projek RES yang sudah mula dilaksanakan itu akan memberi manfaat kepada 10 buah rumah panjang dan sebuah sekolah rendah di kawasan Undop, Batu Lintang, Sri Aman sekiranya ia sudah siap pada awal bulan Disember tahun ini.

“Penduduk dari 10 buah rumah panjang terbabit termasuk Ulu Paku, Undop terpaksa bergantung kepada penggunaan enjin janakuasa elektrik selama ini memandangkan ketiadaan RES.

“Setiap keluarga terpaksa membelanjakan ratusan ringgit disebabkan oleh faktor ini. Justeru penantian semua penduduk berhubung RES bakal berakhir pada akhir tahun ini dengan adanya perlaksanaan projek terbabit,” katanya.

Selain itu projek RES di Undop, Batu Lintang kata Sawing telah membuktikan keprihatinan Kerajaan BN dalam membangunkan hidup penduduk di kawasan luar bandar dari masa ke semasa.

“Paling penting sekali ialah kita (penduduk) perlulah memberi kerjasama kepada pihak pemaju dan kerajaan bagi sama-sama menjayakan projek pembangunan di kawasan Undop, Batu Lintang selepas ini,” katanya.

Terdahulu Majlis Sesi Dialog RES yang berlangsung di Rumah Sawing, Ulu Paku, Undop ini telah dirasmikan oleh Menteri Muda Pembangunan Luar Bandar Dan Perumahan, Datuk Francis Harden Hollis.

Hadir sama ialah Pengurus Revenue Scoop, Razi Suhaimi, Pengurus Ladang SOP Pelita Batu Lintang, Mohd Sofian Jalil, Ketua Pergerakan Pemuda Bumiputera SUPP Simanggang, Patrick Michael, wakil Sesco Sri Aman, Tawis Ason, wakil Pejabat Daerah Sri Aman, Nor Mahathir, wakil DID Sri Aman, Henry Tuah dan ketua kaum di sini.

Tamat.

No comments:

Post a Comment