Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak di sekitar kawasan Sri Aman, Simunjan, Balai Ringin, Pantu, Engkilili dan Lubok Antu. Anda boleh mengirim e-mail bahan berita anda ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran secara percuma selepas ini. Terima kasih bosss

Monday, June 25, 2012

Penduduk bantah konsert SWP di Lubok Antu

Caption: BANTAH...Zainie bersama wakil rumah panjang dan peniaga ketika menunjukkan surat bantahan di Balai Polis Lubok Antu kelmarin.

LUBOK ANTU, Jumaat (15 Jun) – Konsert persembahan lagu yang akan berlangsung di Cafe 88, Lot 159, Pekan Lubok pada 21 Jun ini nyata mendapat bantahan dari penduduk serta peniaga di situ.

Bantahan ini dinyatakan oleh 14 buah rumah panjang dan dua buah premis perniagan berdekatan pekan itu yang mendakwa bahawa pihak penganjur iaitu Parti Pekerja Sarawak (SWP) mahu menjadikan konsert itu sebagai pentas untuk mereka berkempen.

“Bantahan ini menyatakan kerisauan kami terhadap keselamatan harta-benda dan keselamatan pengunjung ke Pekan Lubok Antu,” kata wakil kumpulan tersebut iaitu Zainie Ajie ketika menyerahkan surat bantahan di Balai Polis Lubok Antu kelmarin.

Katanya konsert yang berniat politik itu akan mengganggu lalulintas kenderaan di pekan tersebut ditambahi pula dengan kegiatan meminum akohol dikalangan penonton konsert yang boleh membahayakan urusan penduduk di pasar berkenaan pada hari tersebut.

Katanya penganjuran program konsert berkenaan adalah merupakan strategi murahan SWP yang gagal mendapat sebarang sambutan daripada penduduk di kawasan rumah panjang sekitar Lubok Antu selama ini.

“Tuai Rumah di sini berpendapat bahawa jika SWP mahu mengadakan program maka mereka bolehlah menganjurkannya di kawasan Kuching dan rumah termasuk pejabat Larry Sng selepas ini,” katanya.

Selain itu kumpulan terbabit juga berkata bahawa mereka tidak akan menyokong SWP pada Pilihan Raya Umum (PRU13) akan datang memandangkan parti itu berlandaskan pembohongan kepada penduduk di kawasan luar bandar.

”Penduduk berasa malu dan tercabar dengan pihak SWP yang dipimpin oleh orang bukan Dayak tetapi mahu meletakkan calon mereka di kawasan majoriti Dayak pada pilihan raya nanti.

“Atas sebab ini pihak kami telah pun menolak kepimpinan SWP,” kata Zainie sambil menambah bahawa penyokong SWP dari komuniti Dayak adalah pengkianat kerana mereka sanggup menjual maruah kaum diri dengan menyertai parti tersebut.

Zainie turut memberitahu bahawa Lubok Antu bukanlah untuk dijual kepada pihak SWP sebagaimana Sabah People Front Party iaitu SPFP dijual kepada mereka dan dijadikan sebagai SWP pada masa sekarang.

Tamat.

No comments:

Post a Comment