Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak di sekitar kawasan Sri Aman, Simunjan, Balai Ringin, Pantu, Engkilili dan Lubok Antu. Anda boleh mengirim e-mail bahan berita anda ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran secara percuma selepas ini. Terima kasih bosss

Monday, June 25, 2012

30 orang peserta sertai Kursus PUTEK

 
Caption: UNTUK ALBUM...Mashan (tengah) ketika merakamkan gambar kenangan bersama para peserta Kursus PUTEK terbabit di Kuching baru-baru ini.

SRI AMAN, Khamis (21 Jun) - Seramai 30 orang peserta kursus yang terdiri daripada lepasan pelatih Giatmara telah mengikuti Kursus Pembentukan Usahawan Teknikal atau PUTEK di Regal Court Hotel, Kuching bermula dari 6 hingga 15 Jun lepas.

Siaran media kepada Utusan Sarawak hari ini memberitahu kursus anjuran Giatmara Negeri Sarawak itu daripada mereka yang pernah mengikuti kursus di Pusat Giatmara Setampin, Petrajaya, Batang Lupar dan Saratok.

“Kesemua peserta Kursus Putek berkenaan terdiri daripada mereka yang pernah mengambil pelbagai jurusan seperti Elektrik, Automotif, Fesyen, Pastry, Jahitan Spa & Kecantikan.

“Menerusi Kursus PUTEK yang berlangsung selama 10 hari tersebut kesemua peserta berpeluang mendengar topik mengenai Asas Keusahawan, Asas Kewangan, Pemasaran Produk, Stok dan Rancangan Perniagaan,” kata kenyataan terbabit.

Justeru kesemua peserta Kursus PUTEK ini diharap agar dapat membuka syarikat  demi menjayakan perniagaan mengikut bidang masing-masing sebaik sahaja tamat menjalani kursus terbabit.

“Kesemua peserta Kursus PUTEK berkenaan juga berpeluang untuk memohon pelbagai kemudahan daripada pihak MARA samada dalam bentuk pinjaman atau barangan selepas ini,” katanya.

Terdahulu ceramah mengenai topik dalam Kursus PUTEK yang berlangsung selama 10 hari itu telah pun disampaikan oleh Pengarah Urusan M-arcorp Enterprises Sendirian Berhad  iaitu Mashan Haji Ahmad Rais.

Majlis penutupan kursus itu telah disempurnakan oleh Pengurus Besar Giatmara Negeri Sarawak iaitu Rakawi Nawi yang menggesa semua belia untuk mengambil bahagian dalam kursus Giatmara di masa akan datang.

Tamat.

No comments:

Post a Comment