Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak di sekitar kawasan Sri Aman, Simunjan, Balai Ringin, Pantu, Engkilili dan Lubok Antu. Anda boleh mengirim e-mail bahan berita anda ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran secara percuma selepas ini. Terima kasih bosss

Monday, June 25, 2012

Hakisan di Taman Panorama Benak?

Caption: MENDAP...Gambar menunjukkan takungan air di atas laluan pejalan kaki yang sudah mendap dipercayai berpunca dari proses hakisan sungai Batang Lupar selama ini.

SRI AMAN, Selasa (19 Jun) – Agensi kerajaan perlu memberi fokus terhadap laluan pejalan kaki yang menghubungkan Taman Panorama Benak dan Taman Tebingan Sungai Batang Lupar dai Bandar Sri Aman selepas ini.

Ini kerana terdapat penduduk melaporkan bahawa wujudnya proses mendapan di atas salah satu bahagian laluan pejalan kaki terbabit semenjak sebulan lepas dipercayai berpunca dari proses hakisan yang berlaku di tebingan Sungai Batang Lupar.

“Air akan muncul di atas permukaan mendapan di atas salah satu laluan pejalan kaki yang menghubungkan Taman Panorama Benak dan Taman Tebingan Sungai Batang Lupar sesudah berlakunya fenomena Benak di Sungai Batang Lupar.

“Kami percaya tembok penghadang hakisan di tebing sungai sepanjang laluan pejalan kaki tersebut sudah mengalami hakisan dan menyebabkan air ombak benak masuk lalu melemahkan struktur sokongan tanah di situ,” kata seorang pengunjung iaitu Joshua.

Manakala itu seorang pengunjung iaitu Nasir Abdullah, 24 tahun, berkata pihak kerajaan perlu bertindak segera untuk memperbaiki tembok penghadang hakisan di bahagian tebing sungai tersebut bagi menghentikan proses hakisan di situ.

Beliau yakin bahawa tindakan memeriksa semula tembok penghadang hakisan di tebing sungai berkenaan akan dapat mengatasi masalah mendapan di atas laluan pejalan kaki di situ selepas ini.

“Jika masalah ini tidak diatasi segera maka ada kemungkinan bahagian tebingan sungai tersebut akan runtuh dan seterusnya menjejaskan laluan pejalan kaki di situ pada masa akan datang.

“Lagipun masalah seperti ini akan menjejaskan kecantikkan kawasan Taman Panorama Benak dikalangan pelancong asing yang mahu berkunjung ke kawasan tersebut,” menurut beliau.

Justeru beliau berharap agar pihak berwajid segera turun padang untuk mengenalpasti punca sebenar berlakunya mendapan di atas laluan pejalan kaki tersebut demi kebaikan semua pihak selepas ini.

Tamat.


No comments:

Post a Comment