Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak di sekitar kawasan Sri Aman, Simunjan, Balai Ringin, Pantu, Engkilili dan Lubok Antu. Anda boleh mengirim e-mail bahan berita anda ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran secara percuma selepas ini. Terima kasih bosss

Monday, June 25, 2012

Jangan main isu burukkan pemimpin BN - NYalau

Caption: RASMI...Nyalau sedang memalu gong sebagai simbolik perasmian majlis sambil disaksikan oleh Rayong dan tetamu khas yang lain pada majlis itu kelmarin.

ENGKILILI, Ahad (17 Jun) – Barisan pemimpin Parti Pekerja Sarawak atau SWP diingatkan agar tidak memainkan isu yang sengaja memburuk-burukkan para pemimpin Barisan Nasional (BN) demi meraih kepentingan politik parti itu sendiri selepas ini.

Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau Badak berkata berkata sikap memfitnah peribadi para pemimpin BN termasuk dirinya sendiri menunjukkan bahawa barisan pemimpin parti tersebut kurang bertanggangjawab.

“Disebabkan itulah saya harus mendedahkan sikap pemimpin SWP ketika mereka menjadi wakil rakyat pada masa dahulu kepada semua rakyat demi membalas kembali serangan fitnah yang dilakukan oleh pihak berkenaan.

“Saya perlukan bertindak begini. Jika tidak semua rakyat mungkin akan percaya terhadap fitnah tersebut tanpa menyedari perangai buruk barisan pemimpin parti itu sama ada ketika mereka menjadi wakil rakyat atau pun tidak pada waktu sekarang,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikkan Program Mesra Rakyat anjuran Jabatan Kemajuan Masyarakat atau KEMAS Parlimen Lubok Antu yang diadakan di Rumah Will, Stuga, Engkilili kelmarin.

Selain itu Nyalau juga melahirkan rasa kesalnya terhadap sikap beberapa orang Tuai Rumah dalam Parlimen Lubok Antu yang dipercayai telah bersengkongkol dengan SWP untuk menentang Barisan Nasional (BN) sebelum ini.

“Contohnya ialah apabila Rumah Irak, Merindun telah menikmati banyak pembangunan semenjak saya menjadi wakil rakyat walaupun saya menyedari bahawa beliau (Tr Irak) tidak menyongkong saya pada pilihan raya parlimen tahun 2008 dahulu.

“Namun Tr Irak nampaknya tidak mengenang budi pihak BN apabila beliau meminta rakyat untuk menyokong SWP ketika berucap di Rumah Bak, Sebeliau baru-baru ini,” katanya.

Terdahulu Nyalau menerusi majlis berkenaan telah berjanji untuk memberi peruntukan Projek Kecil Luar Bandar (MRP) bagi membina lantai rumah panjang Will, Stuga disamping peruntukan bernilai RM5,000 kepada biro wanita rumah panjang itu.

Turut hadir pada majlis itu Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili Dr Johnnical Rayong Ngipa, Penyelia Kanan Lubok Antu Kumpang anak Datuk Tutong dan ketua-ketua masyarakat Lubok Antu.

Terdahulu pemimpin SWP seperti bekas Ahli Parlimen Lubok Antu,  Jawah Gerang, bekas Ahli Parlimen Julau, Datuk See Chee Hua, Ahli Majlis Tertinggi SWP, Josphine Mawat dan Munan Laja telah dilapor melemparkan fitnah terhadap pemimpin BN termasuk Nyalau ketika mereka berkempen di Rumah Bak, Sebeliau pada Jumaat lalu.

Tamat...






No comments:

Post a Comment