Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak di sekitar kawasan Sri Aman, Simunjan, Balai Ringin, Pantu, Engkilili dan Lubok Antu. Anda boleh mengirim e-mail bahan berita anda ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran secara percuma selepas ini. Terima kasih bosss

Saturday, March 24, 2012

Rakyat tak sabar nantikan Pesta Benak Sri Aman 2012





Mugshot:

1. EBIT...Jom cari pondan

2. JOSHUA...Jual skirt dan kasut tunjik

3. LIEW...Lai lai kedai Kuang

SRI AMAN, Khamis (22 Mac) – Dalam tempoh dua minggu lagi, Bandar Sri Aman bakal menjadi tumpuan ribuan orang pengunjung yang mahu menyaksikan sambutan Pesta Benak 2012 bermula 6 hingga 8 April ini nanti.

Sudah semestinya ia menimbulkan rasa tidak sabar penduduk khasnya dari kawasan Bahagian Sri Aman yang mahu menyaksikan pelbagai acara menarik menerusi pesta berkenaan.

Seorang Penolong Pegawai Perubatan dari Hospital Betong iaitu Ebit Seng, 31, ketika ditemui berkata beliau tidak pernah melepaskan peluang untuk menyaksikan Pesta Benak Sri Aman semenjak lima tahun lepas.

“Regatta merupakan acara kegemaran saya acapkali berlangsungnya sambutan Pesta Benak pada setiap tahun selain dari penganjuran aktiviti jualan beraneka,” katanya yang merupakan anak jati kelahiran Rumah Lada, Melugu Skim, Sri Aman itu.

Sementara itu Penolong Pegawai RELA Daerah Sri Aman, Mejar (RELA) Joshua Ijau pula berpendapat Pesta Benak bakal memacu pertumbuhan sektor eko pelancongan di Bandar Sri Aman selepas ini.

Buktinya menurut beliau ialah sambutan Pesta Benak telah pun tersenarai dalam kedudukan kelima dari 10 buah acara pelancongan tahunan terbaik di Sarawak pada masa sekarang.

“Lagipun pihak penganjur telah pun merangka beberapa acara terbaru bagi menarik kedatangan lebih ramai pengunjung bagi tahun ini seperti persembahan oleh peluncur ombak antarabangsa, lumba jet ski dan makanan tradisional,” katanya.

Justeru pelayan minuman Kuang iaitu Liew Koh San, 24, pula berharap agar kerajaan memperbanyakkankemudahan penginapan di Bandar Sri Aman untuk kegunaan pengunjung bagi sambutan Pesta Benak akan datang.

Terdahulu Pesta Benak Sri Aman 2012 ini nanti akan dirasmikan oleh Ketua Menteri, Pehin Sri Haji Abdul Taib Mahmud pada 7 April bermula jam 3 petang di Astaka Reggata Batang Lupar.

Beberapa kategori aktiviti utama bakal diadakan sempena Pesta Benak ini antaranya Regatta Benak Batang Lupar, Meluncur Benak Batang Lupar, Bazaar Ria Benak, Budaya Ria Benak, Perasmian Pesta Benak, Pameran Benak dan Karnival Permotoran.

Antara acara menarik yang terkandung dalam kategori itu adalah lumba perahu, lumba jet ski, malam kesenian dan kebudayaan, Miss Tourism Benak, Benak Idol, Pertunjukkan Bunga Api, Pertandingan Bertanda dan banyak lagi.

Ketika berlangsungnya sambutan Pesta Benak, fenomena benak atau air pasang di Sungai Batang Lupar akan mencapai paras ketinggian 5.9 meter pada 6 April, 6.2 meter pada 7 April dan 6.4 meter pada 8 April.

Tamat.

No comments:

Post a Comment