Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak di sekitar kawasan Sri Aman, Simunjan, Balai Ringin, Pantu, Engkilili dan Lubok Antu. Anda boleh mengirim e-mail bahan berita anda ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran secara percuma selepas ini. Terima kasih bosss

Friday, March 9, 2012

Program Aram Nemuai Ke Giatmara di Lubok Antu meriah








Caption: UNTUK ALBUM...Para delegasi GIATMARA bergambar kenangan ketika melakukan kunjungan ke Nanga Badau, Indonesia sempena program itu baru-baru ini.

LUBOK ANTU, Rabu (7 Mac) – Seramai 500 orang penduduk hadir bagi memeriahkan suasana sambutan Program Aram Nemuai Ke GIATMARA yang berlangsung di Komplek Sukan Lubok Antu baru-baru ini.

Program usahasama antara GIATMARA Lubok Antu dan GIATMARA Sri Aman itu buat julungkalinya diadakan di Bahagian Sri Aman dengan tujuan untuk menyebarkan maklumat mengenai GIATMARA dikalangan penduduk setempat.

“Antara aktiviti yang kita ialah Senamrobik Rakyat, Pertandingan Mewarna, Futsal, Badminton, Sepak Raga, Menyumpit, Sukaneka, Karaoke serta Khidmat Solekan Percuma dari Pusat GIATMARA Sri Aman.

“Keseluruhannya kewujudan kompleks GIATMARA yang serba canggih di Lubok Antu perlu dijadikan sebagai satu peluang oleh rakyat di situ bagi menimba ilmu kemahiran selepas ini,” kata Pengurus GIATMARA Lubok Antu, Mohd Nazri Awang.

Sebagai sebahagian daripada usaha promosi katanya, sejumlah tiga buah kursus ditawarkan di GIATMARA Lubok Antu merangkumi Teknologi Automotif (satu tahun), Fashion and Dressmaking (enam Bulan) serta Kimpalan dan Fabrikasi Logam (enam Bulan).

Dalam masa yang sama, Pusat GIATMARA Sri Aman kata Nazri pula menawarkan kursus Solekan Dan Terapi Kecantikan (enam Bulan) serta Teknologi Sistem Komputer (enam Bulan).

“Pelatih yang mengikuti kursus di GIATMARA selepas ini bakal menikmati elaun sebanyak RM200 sebulan serta Sijil Professional GIATMARA Malaysia setelah tamat latihan,” jelas beliau.

Dalam perkembangan berkaitan Program Aram Nemuai Ke GIATMARA juga turut diserikan dengan kehadiran delegasi GIATMARA Pulau Pinang dan Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif GIATMARA Malaysia iaitu Haji Abdul Halim Mansor.

Halim berhasrat untuk menjadi peneraju latihan kemahiran yang unggul khususnya di Lubok Antu dan negeri Sarawak amnya selepas ini memandangkan pendidikan kemahiran amat berbeza berbanding dengan pendekatan akademik di universiti.

“Ini kerana kemahiran memerlukan kepakaran dan “hands-on” yang berkualiti. Ia merupakan satu pendidikan kemahiran yang diajar oleh pusat GIATMARA pada masa sekarang,” menurut beliau.

Rombongan GIATMARA juga turut membuat lawatan ke Rumah Nanga Spaya, Ulu Engkari dalam menyampaikan hebahan tentang peluang pendidikan kemahiran yang ditawarkan di GIATMARA Lubok Antu dan GIATMARA Sri Aman.

GIATMARA Malaysia turut berbesar hati untuk menjalankan “technology shift” bersama komuniti di Nanga Badau, Kalimantan, Indonesia dengan GIATMARA Lubok Antu bakal menerajui usahasama tersebut sekiranya ia menjadi realiti.

Tamat.

No comments:

Post a Comment