Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak di sekitar kawasan Sri Aman, Simunjan, Balai Ringin, Pantu, Engkilili dan Lubok Antu. Anda boleh mengirim e-mail bahan berita anda ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran secara percuma selepas ini. Terima kasih bosss

Saturday, March 24, 2012

Dapatkan pengetahuan secukupnya mengenai AIDS - Nyalau



Caption: SEDIA...Nyalau (tiga kiri) sebelum memulakan upacara simbolik memalu gong ketika berlangsungnya majlis itu kelmarin.

LUBOK ANTU, Selasa (20 Mac) – Penduduk kawasan luar bandar perlu mendapatkan pengetahuan yang secukupnya mengenai bahaya Sindrom Kurang Daya Tahan Melawan Penyakit atau AIDS selepas ini.

Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau Badak berkata demikian ketika berucap merasmikan Program Pelan Strategik Nasional HIV / AIDS di Rumah Seblie Mujap, Batu Bebini Atas, Lubok Antu kelmarin.

Menurut beliau langkah tersebut adalah penting agar penduduk di kawasan luar bandar tahu cara untuk mengelak daripada dijangkiti oleh penyakit berbahaya tersebut di masa akan datang.

“AIDS disebabkan oleh jangkitan virus HIV dikalangan individu yang mengamalkan hubungan seks dengan bebrilang pasangan, berkongsi jarum suntikan dan dari ibu kepada bayi di dalam kandungan.

“Ini antara fakta yang penduduk luar bandar mesti tahu. HIV tidak boleh merebak melalui perkongsian perkakas dan perkongsian tandas dengan pengidap AIDS, sentuhan, gigitan nyamuk dan derma darah,” katanya.

Justeru Nyalau berharap agar penduduk di kawasan Lubok Antu memberi sokongan moral terhadap pengidap penyakit AIDS dan bukannya bertindak memulau mereka selepas ini.

Terdahulu majlis yang turut dihadiri oleh Pegawai Kesihatan Bahagian Sri Aman, Dr Musalnizan binti Mustalkah itu menyaksikan Nyalau mengumumkan peruntukan bernilai RM7,000 untuk JKKK dan RM3,000 untuk biro wanita Rumah Seblie.

Program anjuran Pejabat Kesihatan Bahagian Sri Aman itu diserikan dengan aktiviti pemeriksaan kesihatan, derma darah, pemeriksaan mata, pemeriksaan gigi, pat smear, pemeriksaan HIV, pertandingan poco-poco, pekit Kumang dan pekit Keling.

Tamat.

No comments:

Post a Comment