Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak di sekitar kawasan Sri Aman, Simunjan, Balai Ringin, Pantu, Engkilili dan Lubok Antu. Anda boleh mengirim e-mail bahan berita anda ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran secara percuma selepas ini. Terima kasih bosss

Saturday, March 24, 2012

Longkang di bangunan Lot 916 tersumbat dan kotor


Caption: MENJIJIKKAN...Gambar menunjukkan longgokan sampah yang terdapat longkang bangunan Lot 916, Jalan Hospital, Sri Aman hari ini.

SRI AMAN, Isnin (19 Mac) – Penghuni dan pekerja di bangunan Lot 916, Jalan Hospital, Bandar Sri Aman memohon Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) untuk membersihkan laluan longkang tersumbat dan kotor di situ selepas ini.

Seorang kakitangan akhbar tempatan, Zulia Haji Jemat berkata longgokan sampah menyebabkan saluran longkang di situ sering tersumbat dan mengeluarkan bau busuk selama ini.

“Orang tidak bertanggungjawab sering bertindak membuang sampah di dalam saluran longkang berkenaan dan bukannya di lokasi pembuangan sampah yang terletak berdekatan bangunan lot 916.

“Atas sebab ini saya dan penghuni bangunan Lot 916 memohon PBT agar melakukan kerja membersihkan semula saluran longkang terbabit agar ia sentiasa bersih dan tidak menimbulkan bau busuk selepas ini,” katanya.

Beliau turut mendakwa bahawa terdapat individu tidak bertanggungjawab yang sengaja membuang air besar di situ tanpa memperdulikan sensitiviti kebersihan para penghuni bangunan berkenaan.

Zulia juga mahu agar penghuni bangunan Lot 916 bertindak untuk menegur mana-mana individu yang gemar bersikap ambil mudah dengan membuang sampah di saluran longkang berkenaan dari masa ke semasa.

“Kebersihan adalah tanggungjawab bersama. Justeru saya berharap agar penghuni bangunan lot 916, Jalan Hospital, Sri Aman bertindak menegur orang ramai yang cuba membuang sampah di saluran longkang terbabit di masa akan datang,” katanya.

Tamat.

No comments:

Post a Comment