Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak di sekitar kawasan Sri Aman, Simunjan, Balai Ringin, Pantu, Engkilili dan Lubok Antu. Anda boleh mengirim e-mail bahan berita anda ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran secara percuma selepas ini. Terima kasih bosss

Friday, May 25, 2012

RES mudah disalur di kawasan penduduk yang sudah ada jalan raya - Nyalau


Caption: ADAT...Nyalau sedang menyempurnakan istiadat resam Iban sebaik sahaja tiba di rumah panjang tersebut bagi merasmikan jalan raya berkenaan kelmarin.

LUBOK ANTU, Ahad (20 Mei) – Rumah panjang atau kampung yang sudah dihubungi jalan raya akan memudahkan usaha kerajaan bagi menyediakan Kemudahan Elektrik Luar Bandar di situ selepas ini.

Justeru Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau Badak berjanji akan mendapat peruntukan daripada kerajaan bagi menyediakan kemudahan itu kepada beberapa buah rumah panjang yang sudah dilalui jalan raya di kawasan Ulu Lemanak / Engkari, Lubok Antu selepas ini.

Antara rumah panjang di situ yang masih belum dapat mendapat kemudahan tersebut ketika ini adalah rumah panjang Tugong Lepong Mawan Ulu, Rumah Pagang, Mawang Ili, Rumah Raba, Kapu Ulu, Sekandis dan Rumah Ulin, Sekunyit.

“Saya akan berusaha untuk mendapatkan peruntukan itu untuk memboleh penduduk rumah panjang di Ulu Lemanak dan Engkari menikmati kemudahan tersebut di masa akan datang,” katanya.

Beliau berkata demikian semasa berucap merasmikan Majlis Pemimpin Bersama Rakyat Sempena Perasmian Projek Jalan Raya Ulu Lemanak / Engkari Fasa III di rumah panjang Ulin, anak Anggak, Sekunyit, Lubok Antu, kelmarin.

Sementara itu Nyalau turut menjelaskan bahawa jalan raya berturap sepanjang 7.7 kilometer di Ulu Lemanak yang bernilai RM42.56 juta dari simpang Lubok Subong hingga ke rumah panjang Ulin, Sekunyit sudah pun dapat dilalui kenderaan ketika ini.

Justeru Nyalau berharap rakyat di kawasan itu terus memberi sokongan kepada kerajaan Barisan Nasional (BN) untuk membolehkan rancangan pembangunan tersebut dapat diteruskan selepas itu.

Terdahulu beliau pada majlis berkenaan berjanji akan menyalurkan peruntukan bernilai RM3,000 bagi menukar atap baru di rumah panjang Ulin, Sekunyit dengan RM3,000 lagi diperuntukan kepada biro wanita rumah panjang tersebut.

Hadir sama ialah Jurutera Bahagian JKR Sri Aman, Cassiddy Morris, Pembantu Kebajikan Masyarakat Kanan Daerah Lubok Antu, Geoffery Unding dan para ketua kaum di sini.

Majlis Pemimpin Bersama Rakyat yang berlangsung di rumah panjang tersebut adalah merupakan anjuran bersama Jabatan Kerja Raya (JKR) Bahagian Sri Aman dengan Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) Lubok Antu.

Tamat.



No comments:

Post a Comment