Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak di sekitar kawasan Sri Aman, Simunjan, Balai Ringin, Pantu, Engkilili dan Lubok Antu. Anda boleh mengirim e-mail bahan berita anda ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran secara percuma selepas ini. Terima kasih bosss

Friday, May 25, 2012

Bekalan Air Alternatif akan dibina di Batang Ai Hilir dan Skrang - Nyalau


Caption: PRIHATIN...Nyalau dan Rayong sedang berbual dengan nenek mangsa iaitu Anjam Manja ketika mengadakan pertemuan dengan keluarga terbabit di sini kelmarin.

ENGKILILI, Jumaat (25 Mei) – Kerajaan harus memberi fokus terhadap usaha pembinaan Bekalan Air Alternatif di kawasan penempatan penduduk di sepanjang sungai di Batang Ai Hilir dan Skrang.

Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau Badak berkata pembinaan Bekalan Air Alternatif di situ akan mengurangkan penggantungan penduduk terhadap sumber air sungai bagi kegunaan seharian selepas itu.

“Saya sudah mengusulkan perkara terbabit terhadap pihak kerajaan sebelum ini memandangkan kita tidak mahu penduduk di situ terdedah kepada ancaman serangan buaya di sungai berkenaan selepas ini.

“Justeru pembinaan Bekalan Air Alternatif berasaskan sumber telaga air di situ akan mengurangkan ancaman serangan buaya terhadap penduduk pada masa akan datang,” menurut beliau.

Nyalau berkata demikian ketika mengadakan pemantauan ke Kampung Linggang, Ulu Tekalong, Engkilili bersama Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili, Dr Johnnical Rayong Ngipa di situ lewat petang kelmarin.

Beliau juga meminta pihak kerajaan untuk mencari jalan bagi mengurangkan populasi buaya di kawasan Batang Ai Hilir dan Skrang bagi keselamatan hidup penduduk di situ selepas ini.

“Tindakan segera berhubung masalah ini perlu diambil oleh pihak kerajaan memandangkan secara puratanya terdapat tiga kes serangan buaya terhadap penduduk berlaku di sini pada setiap tahun,” katanya.

Beliau juga yakin pembinaan Bekalan Air Alternatif itu akan memberi manfaat kepada 29 buah rumah panjang di Batang Ai Hilir serta 14 buah rumah panjang di Skrang pada masa akan datang.

Terdahulu Nyalau dan Rayong tiba di Kampung Linggang, Ulu Tekalong, Engkilili sekitar jam 5.30 petang untuk bertemu dengan keluarga mendiang Peter Heerema Sagan, 13, yang dilaporkan hilang di sungai berhadapan rumah mereka pada 22 Mei lepas.

Mangsa iaitu Heerema dilaporkan hilang hingga sekarang di tebing sungai berkenan setelah adiknya, Clement pulang menghantar air ke rumah sekitar jam 4.30 petang pada hari tersebut.

Mayat mangsa ditemui oleh penduduk di Ijok pada 23 Mei yang kemudiannya bertindak mengikat mayat mangsa di perahu dengan tali sebelum ia hilang semula apabila pihak bomba datang ke situ.

Kejadian terbabit menimbulkan spekulasi bahawa mangsa mati dibaham buaya apabila adiknya melaporkan terlihat buih udara muncul dari dalam permukaan sungai di situ sebaik sahaja mangsa hilang.

Tamat.








No comments:

Post a Comment