Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak di sekitar kawasan Sri Aman, Simunjan, Balai Ringin, Pantu, Engkilili dan Lubok Antu. Anda boleh mengirim e-mail bahan berita anda ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran secara percuma selepas ini. Terima kasih bosss

Friday, May 25, 2012

Mayat Peter Heerema masih hilang



Caption:

1. HILANG DI SINI...Datuk mangsa menunjukkan lokasi salah seorang cucunya yang dipercayai hilang setelah bermain bersama si adik lewat petang kelmarin.

2. CARI...Gambar menunjukkan pasukan pencari dan penyelamat sedang mencari mangsa sebelum mayatnya ditemui di kawasan sungai Ijok, Engkilili jam 6 petang hari ini.

ENGKILILI, Rabu (23 Mei) – Pihak polis masih belum menemui mayat seorang budak lelaki yang dipercayai lemas ketika bermain di kawasan tebing sungai kawasan Linggang, Ulu Tekalong, Engkilili pada jam 6 petang hari ini.

Mayat Peter Heerema Sagan, 13, telah ditemui oleh penduduk di kawasan Ijok (hilir), Engkilili namun hilang semula apabila pihak polis dan bomba cuba ke kawasan tersebut untuk mengambil mayat mendiang.
 
“Pihak polis bagaimanapun masih belum mengenalpasti punca kematian mangsa terbabit,” kata Ketua Polis Daerah Lubok Antu, DSP James Johnathan ketika dihubungi pemberita berhubung kejadian itu hari ini.

Terdahulu sebelum berlakunya kejadian itu, mangsa bersama adiknya Clement Bayang Man, 11 telah menemani neneknya Anjam anak Manja untuk membasuh pakaian di tebing sungai kawasan Linggang tersebut sekitar jam 4.30 petang kelmarin.

Setelah selesai membasuh pakaian, si nenek telah pulang ke rumah buat sementara waktu untuk menghantar pakaian dengan kedua-dua adik-beradik tersebut masih berada di tebingan sungai berkenaan.

Clement kemudiannya dilaporkan pulang ke rumah untuk menghantar air ke rumah dengan mangsa iaitu Peter masih lagi bermain-main di tebing sungai tersebut.

“Apabila si adik kembali ke sungai tersebut, beliau mendapati bahawa abangnya sudah hilang dengan datuk mangsa mengesan buih yang muncul di salah satu sudut kawasan sungai tempat abangnya bermain sebelum itu.

“Si nenek yang mendapati salah seorang cucunya hilang selepas itu terus meminta bantuan orang kampung untuk mencari mangsa malam tadi namun gagal sebelum pasukan pencari tiba untuk mencari mangsa pada hari ini,” katanya sumber.

Peristiwa terbabit terus mencetus spekulasi penduduk yang mendakwa bahawa mangsa telah dibaham oleh buaya memandangkan sungai tersebut menampung habitat reptilia ganas berkenaan sebelum ini.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili, Dr Johnnical Rayong Ngipa dilaporkan telah turun padang ke lokasi kejadian dan menasihatkan penduduk di situ agar berhati-hati sekiranya mahu mandi di kawasan sungai itu selepas ini.

Tamat.

No comments:

Post a Comment