Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak di sekitar kawasan Sri Aman, Simunjan, Balai Ringin, Pantu, Engkilili dan Lubok Antu. Anda boleh mengirim e-mail bahan berita anda ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran secara percuma selepas ini. Terima kasih bosss

Wednesday, September 5, 2012

Taman Perumahan Batang Luipar dilanda banjir


Caption: PERLU PERHATIAN...Gambar menunjukkan keadaan banjir yang melanda di kawasan Taman Perumahan Jalan Batang Lupar pada jam 10 pagi hari ini berpunca dari faktor hujan turun tanpa henti bermula tengah malam tadi.

SRI AMAN, Khamis (30 Ogos) – Penghuni Taman Perumahan Jalan Batang Lupar, Sri Aman menuntut Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) agar bertindak segera untuk menyelesaikan masalah sistem perparitan di kawasan mereka selepas ini.

Ini kerana hujan yang mula turun di kawasan Bandar Sri Aman pada jam 11 malam tadi telah menyebabkan air melimpah keluar dari rangkaian perparitan Taman Perumahan Jalan Batang Lupar hingga menyebabkan masalah banjir di situ pada waktu pagi hari ini.

“Air mula naik antara satu hingga dua kaki bermula jam 10 pagi di kawasan Taman Perumahan Jalan Batang Lupar pada hari ini disebabkan oleh faktor hujan yang turun tidak berhenti pada lewat malam tadi.

“Bagaimanapun jika sistem perparitan di kawasan perumahan berada pada tahap sempurna, saya tidak fikir faktor hujan seperti ini akan menyebabkan berlakunya kejadian banjir tersebut,” kata seorang penghuni yang hanya dikenali sebagai Sarah.

Menurut beliau projek pembinaan perumahan baru di Taman Perumahan Jalan Batang Lupar nyata telah menjadikan keadaan lebih ‘parah’ apabila jalan dalam kawasan mereka mula rosak.

Ia menurut beliau nyata menyukarkan pengguna kenderaan yang berulang-alik ke Bandar Sri Aman kerana air banjir telah menutup kerosakan berupa lubang yang terdapat atas permukaan jalan raya terbabit.

“Kami pernah mengemukakan rayuan beberapa kali seperti ini di dalam media cetak bagi tujuan tindakan lanjut daripada PBT bagi tujuan tindakan lanjut untuk menangani masalah di Taman Perumahan Jalan Batang Lupar.

“Justeru kami berharap agar PBT memberi perhatian yang lebih serius untuk memperbaiki sistem perparitan dan kerosakan jalan raya di kawasan ini dalam tempoh terdekat kelak,” katanya.

Tinjauan rambang Utusan Sarawak mendapati bahawa banjir sedalam dua kaki masih lagi melanda kawasan Taman Perumahan Jalan Batang Lupar menjelang jam 2 petang hari ini.

Tamat.

No comments:

Post a Comment