Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak di sekitar kawasan Sri Aman, Simunjan, Balai Ringin, Pantu, Engkilili dan Lubok Antu. Anda boleh mengirim e-mail bahan berita anda ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran secara percuma selepas ini. Terima kasih bosss

Wednesday, September 5, 2012

SK Saint Leo Gayau Pantu raikan merdeka



Caption: BERSEMANGAT...Para kakitangan guru dan murid SK Saint Leo Gayau menunjukkan tanda 1 Malaysia ketika mengibarkan bendera mini Jalur Gemilang di SK Saint Leo Gayau Pantu kelmarin.

PANTU, Khamis (30 Ogos) – Sekolah Kebangsaan (SK) Saint Leo Gayau Pantu nyata tidak ketinggalan untuk memeriahkan sambutan Hari Kemerdekaan Ke-55 yang akan berlangsung di seluruh negara pada 31 Ogos ini.

Ia terbukti apabila sejumlah 40 orang murid, guru dan kakitangan SK Saint Leo Gayau mengadakan upacara ringkas mengibar bendera mini Jalur Gemilang yang berlangsung sebaik sahaja tamat waktu sesi sekolah tersebut kelmarin.

Penolong Kanan I SK Saint Leo Gayau Pantu, Paul Manggom ketika ditemui berkata upacara ringkas ini bertujuan untuk mengajak golongan generasi muda bagi sama-sama menghayati hari bersejarah tersebut.

“Kita mahu semua warga SK Saint Leo Gayau terutama sekali golongan murid-murid untuk sama-sama menyerikan lagi suasana sambutan Hari Kemerdekan pada 31 Ogos ini (Jumaat).

“Golongan muda pada masa sekarang perlu dididik untuk memahami nilai kemerdekaan ini agar mereka menjadi individu yang berguna apabila mereka membesar pada masa akan datang,” katanya.

Beliau juga mahu ibubapa untuk memainkan peranan bagi mengalakkan anak-anak mempelajari sejarah kemerdekaan negara demi memahami erti kemerdekaan tersebut dengan lebih lanjut.

Justeru Paul berharap agar golongan remaja pada masa sekarang memahami sepenuhnya erti kemerdekaan negara dan bukannya hanya menganggap ia sekadar satu perayaan selepas ini.

Hadir sama ialah Penolong Kanan Kokurikulum SK Saint Leo Gayau Pantu, Mamong Jalai, Penolong Kanan Hal Ehwal Murid, Rosita Grifin dan para kakitangan guru yang lain.

Tamat.

No comments:

Post a Comment