Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak di sekitar kawasan Sri Aman, Simunjan, Balai Ringin, Pantu, Engkilili dan Lubok Antu. Anda boleh mengirim e-mail bahan berita anda ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran secara percuma selepas ini. Terima kasih bosss

Wednesday, September 5, 2012

Hanya ada empat parti dalam BN Sarawak - Nyalau



Caption: TERIMALAH...Nyalau sedang menyerahkan cek peruntukan kepada seorang penerima sambil disaksikan oleh Dr Rayong pada Majlis Penyerahan Ilmu di SK Issu Bangat, Lidong, Engkilili malam tadi.

ENGKILILI, Rabu (5 Sept) – Sesebuah parti yang mahu menyertai keanggotaan komponen parti Barisan Nasional (BN) adalah sukar dan bukannya dianggap mudah seperti yang didakwa oleh Presiden Parti Pekerja Sarawak (SWP) iaitu Larry Sng sebelum ini.

Ini kerana parti itu perlu mendapat ‘lampu hijau’ daripada Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP), Parti Rakyat Sarawak (PRS) dan Parti Progresif Demoktarik Sarawak (SPDP) jika mahu menyertai komponen BN Negeri.

“Komponen parti BN Sarawak hanya terdiri PBB, SUPP, PRS dan SPDP. Jika sesebuah parti itu mahu menjadi ‘rakan kelima’ maka mereka perlu mendapat persetujuan daripada keempat-empat parti komponen terbabit.

“Justeru dakwaan SWP bahawa mereka adalah ‘rakan’ BN Negeri nyata tidak benar kerana niat parti tersebut pastinya akan dibantah oleh PRS yang sekaligus akan mengagalkan usaha terbabit,” kata Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau Badak.

Nyalau berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Penyerahan Ilmu yang berlangsung di Sekolah Kebangsaan (SK) Issu Bangat, Lidong dalam daerah kecil Engkilili malam tadi.

Selain itu beliau juga mahu rakyat sedar bahawa SWP adalah parti milik ‘keluarga’ apabila barisan pucuk pemimpinannya terdiri daripada bapa (Datuk Sng Chee Hua selaku penasihat), anak (Larry sebagai presiden), anak saudara (George Lagong sebagai timbalan presiden) dan adik kepada Larry (sebagai bendahari).

“Ia sekaligus mengambarkan bahawa SWP bukan parti untuk rakyat tapi hanya untuk keluarga kerana jika ia parti untuk rakyat maka barisan pemimpin utamanya bukanlah terdiri daripada ahli keluarga terbabit,” kata beliau.

Nyalau juga berharap agar rakyat memberi peluang kepadanya sekali lagi untuk menjadi wakil rakyat mereka bagi tempoh penggal kali kedua menerusi Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) akan datang.

“Lagipun banyak projek pembangunan telah dilaksanakan oleh saya di kawasan Parlimen Lubok Antu dengan hasil usaha Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili iaitu Dr Johnnical Rayong semenjak satu penggal menjadi wakil rakyat di situ,” katanya.

Terdahulu Nyalau pada majlis berkenaan telah mengumumkan peruntukan bernilai RM10,000 kepada Persatuan Ibubapa Dan Guru (PIBG) SK Issu Bangat, Lidong sambil disaksikan oleh ADUN Engkilili, Dr Johnnical Rayong dan para tetamu khas yang lain.

Tamat.

No comments:

Post a Comment