Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak di sekitar kawasan Sri Aman, Simunjan, Balai Ringin, Pantu, Engkilili dan Lubok Antu. Anda boleh mengirim e-mail bahan berita anda ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran secara percuma selepas ini. Terima kasih bosss

Wednesday, September 5, 2012

BN pentingkan pendidikan di Engkilili



Caption: CERIA... Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau bersama ADUN Engkilili, Dr Johnnical Rayong ketika bergambar kenangan dengan tetamu khas dan penerima wang insentif pada Majlis Penyerahan Insentif Yayasan Pendidikan 1 Engkilili di Engkilili hari ini.

ENGKILILI, Rabu (29 Ogos) - Rakyat dalam kawasan Engkilili boleh katakan amat bertuah kerana memiliki barisan wakil rakyat yang amat mementingkan pembangunan pendidikan hidup mereka selama ini.

Ia terbukti apabila barisan pemimpin mereka bukan hanya setakat memberi peransang malah turut bertindak menghulurkan bantuan berupa insentif pendidikan kepada para pelajar di Engkilili yang berjaya melanjutkan pengajian ke peringkat lebih tinggi.

“Atas sebab ini saya menubuhkan Yayasan Pendidikan 1 Engkilili setelah menyedari kepentingan pendidikan dalam mengubah hidup sesebuah keluarga atau komuniti rakyat,” kata Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili, Dr Johnnical Rayong Ngipa.

Beliau ketika ditemui pemberita sebaik sahaja tamat Majlis Penyerahan Insentif Yayasan Pendidikan 1 Engkilili di Dewan Masyarakat Majlis Daerah Lubok Antu di Engkilili hari ini berkata ilham penubuhan tabung ini timbul kira-kira dua tahun lepas.

Kata Rayong tabung ini ditubuh dengan niat bagi mewujudkan sebuah organisasi pengumpulan dana dan seterusnya menyalur sumber kewangan bagi membantu pelajar luar bandar yang mahu melanjutkan pengajian mereka ke peringkat yang lebih tinggi.

“Yayasan Pendidikan 1 Engkilili pada hari ini telah pun menyaksikan penyerahan wang insentif bernilai RM40,000 kepada 104 orang pelajar di Engkilili semenjak belum lama ia ditubuhkan.

“Jumlah wang insentif tersebut adalah merupakan sebahagian daripada RM53,000 wang dana yang telah dibelanjakan oleh Yayasan Pendidikan 1 Engkilili semenjak ia tubuhkan,” katanya.

Justeru Rayong berharap agar Yayasan Pendidikan 1 Engkilili mampu mensasarkan perolehan wang dana sehingga RM1 juta pada tahun hadapan demi memberi manfaat kepada rakyat di Engkilili.

Terdahulu Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau Badak ketika berucap merasmikan majlis itu turut mencadangkan penubuhan organisasi yang serupa di kawasan Batang Ai bagi memberi manfaat kepada pelajar di kawasan terbabit.

Tamat.

No comments:

Post a Comment