Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak di sekitar kawasan Sri Aman, Simunjan, Balai Ringin, Pantu, Engkilili dan Lubok Antu. Anda boleh mengirim e-mail bahan berita anda ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran secara percuma selepas ini. Terima kasih bosss

Friday, April 10, 2020

Pengguna perlu bagi info tepat dalam aduan - KPDNHEP Sri Aman




9 APRIL 2020

SIMANGGANG: Pengguna di Bahagian Sri Aman diseru agar memberi maklumat yang tepat dan spesifik ketika membuat aduan mengenai tindakan peniaga menaikkan harga barang di kawasan masing-masing.

Ketua Cawangan, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Sri Aman, Pelani Kemiti berkata tindakan itu penting demi memudahkan pihaknya melakukan siasatan berhubung aduan yang diberi oleh pengguna itu kelak.

"Menerusi aduan tersebut, pengguna misalannya haruslah menyertakan maklumat terperinci berkaitan dengan resit pembelian barang masing-masing di sesebuah premis perniagaan berkenaan.

"Ini kerana maklumat pada resit pembelian berkenaan menunjukkan perbezaan harga terdahulu dan harga terkini yang seterusnya akan memudahkan pihak KPDNHEP menjalankan siasatan lanjut terhadap aduan mereka nanti," kata beliau.

Selain itu Pelani juga menasihat pengguna agar tidak melakukan pembelian panik di Bahagian Sri Aman memandangkan bekalan sedia ada masih mencukupi di pasaran buat masa sekarang.

Malahan para pegawai KPDNHEP kata beliau juga akan sentiasa berada di lapangan untuk memantau keadaan bekalan, trend harga dan etika peniaga ketika berlangsungnya penguatkuasaan arahan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

"Saya juga mahu memberi amaran kepada semua peniaga di Bahagian Sri Aman supaya tidak sesekali menaikkan harga, enggan menjual atau menyorok barangan kawalan dalam tempoh PKP ini.

"Lagi pun pihak KPDNHEP juga tidak akan teragak-agak mengeluarkan Notis Seksyen 21 jika para peniaga dalam Bahagian Sri Aman ini didapati bertindak menaikkan harga secara tidak munasabah di premis masing-masing kelak," kata beliau.

Pelani juga menasihat pengguna agar mengamalkan penjarakkan sosial (social distance) ketika membeli-belah di pasaraya atau premis perniagaan demi mengelak jangkitan pandemik COVID-19.

"Pengguna boleh menyalurkan aduan mereka dengan menghubungi pihak kami di talian 083323836 atau melalui aplikasi Ez Adu KPDNHEP atau laman Facebook KPDNHEP cawangan Sri Aman kelak," kata beliau.

Terdahulu Pelani bersama kakitangan KPDNHEP Sri Aman telah pun bertindak melakukan pemantauan bekalan dan harga barang di kesemua premis perniagaan dalam Bahagian Sri Aman ini semalam bersempena dengan penguatkuasaan arahan PKP.


Tamat

No comments:

Post a Comment