Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak di sekitar kawasan Sri Aman, Simunjan, Balai Ringin, Pantu, Engkilili dan Lubok Antu. Anda boleh mengirim e-mail bahan berita anda ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran secara percuma selepas ini. Terima kasih bosss

Monday, April 13, 2020

Helikopter hantar bekalan makanan di pedalaman Lubok Antu





LUBOK ANTU: Dua buah helikopter digunakan untuk menghantar bantuan makanan kepada penduduk di kawasan pedalaman Dewan Undangan Negeri (DUN) Batang Ai di Lubok Antu pada 6 April lepas.

Setiausaha Sulit kepada Menteri Muda Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Terminal Perindustrian dan Pembangunan Usahawan, Jack Meredan berkata perkhidmatan helikopter digunakan untuk kawasan yang jauh dan sukar diakses menerusi jalan darat.

Katanya antara kawasan yang jauh dan sukar diakses menerusi laluan jalan darat di Lubok Antu ini adalah Ulu Lemanak dan Ulu Engkari.

"Penghantaran bantuan makanan ini telah melibatkan sebanyak 14 penerbangan ulang alik helikopter yang berlepas dari pusat pengagihan makanan di Kompleks Sukan Lubok Antu.

"Selain menggunakan pengangkutan udara, penghantaran bekalan makanan kepada penduduk di sini juga turut akan menggunakan pengangkutan darat termasuk laluan balak," katanya.

Jack turut memberitahu bahawa Menteri Muda Perdagangan Antarabangsa Indutsri, Terminal Perindustrian dan Pembangunan Usahawan, Datuk Malcom Mussen Lamoh turut menyalur dana bagi menjayakan program bantuan makanan kepada penduduk di sini.

"Selain bantuan bekalan makanan yang diberi melalui peruntukan kerajaan negeri kepada setiap kawasan DUN, penduduk di DUN Batang Ai turut menerima bantuan makanan menerusi dana yang disalur oleh Mussen sejak 1 April lepas,"katanya.

Difahamkan juga Sarawak Energy Berhad turut memberikan sumbangan kepada penduduk di 28 buah rumah panjang dalam Skim Penempatan Semula Batang Ai melalui Program Tanggunggjawab Sosial mereka.

Untuk rekod, DUN Batang Ai mempunyai 3,978 Ketua Isi Rumah pada masa sekarang.

No comments:

Post a Comment