Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak di sekitar kawasan Sri Aman, Simunjan, Balai Ringin, Pantu, Engkilili dan Lubok Antu. Anda boleh mengirim e-mail bahan berita anda ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran secara percuma selepas ini. Terima kasih bosss

Monday, April 13, 2020

Dipenjara dan didenda kerana langgar PKP di Saratok dan Betong



SIMANGGANG: Seorang lelaki pada 2 April lepas telah dijatuhkan hukuman penjara selama dua bulan dengan lima orang lagi didenda sebanyak RM1,000 oleh Mahkamah Majistret di sini setelah mengaku bersalah ingkar mematuhi Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Kesemua tertuduh membuat pengakuan berkenaan selepas pertuduhan dibacakan oleh jurubahasa di hadapan Hakim Maris Agan.

Mereka didakwa mengikut Peraturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Langkah-Langkah Di Dalam Kawasan Tempatan Jangkitan) 2020, melalui sekatan jalan raya Ops COVID-19 di Betong dan Saratok.

Para tertuduh yang tidak diwakili peguam pada perbicaraan itu didakwa melakukan kesalahan berkenaan antara jam 5 petang hingga 10.30 malam bermula dari tarikh 29 Mac hingga 30 Mac lepas.

Jika sabit kesalahan, tertuduh boleh dikenakan denda maksimum RM1,000 atau penjara tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya.

Timbalan Pendakwa Raya, Muhammad Asri memohon mahkamah mengenakan hukuman setimpal kerana tindakan para tertuduh yang tidak mematuhi arahan PKP itu boleh mengancam ketenteraman dan keselamatan orang awam.

Maris menjatuhkan hukuman denda maksimum RM1,000 terhadap kesemua tertuduh dan memerintahkan tertuduh dipenjara dua bulan jika gagal membayar denda.

Perbicaraan itu juga menyaksikan dua lagi individu daripada kumpulan tertuduh tersebut ditetapkan oleh Mahkamah Majistret Sri Aman bagi mendengar laporan akhlak di Mahkamah Majistret Saratok berhubung kes itu pada 1 dan 14 Mei ini.


No comments:

Post a Comment