Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak di sekitar kawasan Sri Aman, Simunjan, Balai Ringin, Pantu, Engkilili dan Lubok Antu. Anda boleh mengirim e-mail bahan berita anda ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran secara percuma selepas ini. Terima kasih bosss

Friday, April 10, 2020

SRS Zon 1 Kampung Muhibbah, Simanggang akur arahan PKP


10 APRIL 2020

SIMANGGANG: Skim Rondaan Sukarela (SRS) paling aktif di Bandar Simanggang iaitu Zon 1 Kampung Muhibbah kini terpaksa menangguh kesemua aktiviti rondaan di penempatan mereka berhubung penularan pandemik COVID-19.

Ketua Perondanya Ramli Abu Sera berkata keputusan menangguh semua operasi rondaan ini juga dibuat untuk mematuhi arahan penguatkuasaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) semenjak 18 Mac lepas.

"SRS Zon 1 Kampung Muhibbah amat mengambil berat keselamatan kesemua ahli. Kita tidak mahu terdapat ahli SRS dijangkiti pandemik berbahaya tersebut ketika melakukan rondaan di kawasan ini.

"Walaupun COVID-19 tidak disebar melalui udara namun kita tetap akan mengambil langkah berjaga-jaga terhadap risiko jangkitan pandemik tersebut dengan mematuhi arahan PKP pada masa sekarang," katanya.

Ramli juga memohon kesemua penduduk di kawasan Kampung Muhibbah untuk menghadkan pergerakan keluar rumah demi membantu mengekang penularan pandemik tersebut kelak.

Katanya tindakan mereka juga adalah penting kerana ia akan mempengaruhi keputusan kerajaan sama ada mahu melanjutkan atau menamatkan arahan PKP selepas 14 April nanti.

"Kami juga memohon penduduk termasuk di Kampung Muhibbah agar tidak leka terhadap keselamatan harta benda masing-masing di rumah bersempena dengan penguatkuasaan PKP sekarang," kata beliau.

Ramli juga memberitahu pihak SRS Zon 1 Kampung Muhibbah akan kembali melaksanakan operasi rondaan jika sudah mendapat arahan daripada pihak Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional di sini kelak.

Tamat

No comments:

Post a Comment