Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak di sekitar kawasan Sri Aman, Simunjan, Balai Ringin, Pantu, Engkilili dan Lubok Antu. Anda boleh mengirim e-mail bahan berita anda ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran secara percuma selepas ini. Terima kasih bosss

Friday, April 10, 2020

4,061 KIR DUN Engkilili terima bantuan makanan sempena PKP


10 APRIL 2020

ENGKILILI: Sejumlah 4,061 Ketua Isi Rumah (KIR) dalam kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Engkilili sedang dan bakal menerima bantuan bekalan makanan daripada kerajaan bersempena dengan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Menteri Muda Kesejahteraan Komuniti, Datuk Francis Harden Hollis berkata pengagihan tersebut telah bermula Khamis lepas sambil melibatkan sebanyak 50 buah kenderaan agensi kerajaan termasuk persendirian di Bahagian Sri Aman.

"Kenderaan ini terdiri daripada Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM), Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan kenderaan penduduk setempat.

"Dua buah helikopter juga akan diguna bagi tujuan penghantaran bekalan makanan terhadap KIR di kawasan pedalaman yang sukar diakses menerusi jalan darat dalam kawasan ini," kata Harden.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Simanggang berkata demikian pada sidang media selepas mempengerusikan Mesyuarat Pengagihan Bekalan Makanan Bagi DUN Engkilili di sini.

Harden juga memaklumkan bahawa itu penghantaran menggunakan helikopter telah bermula semalam untuk 83 KIR dari rumah panjang sekitar kawasan SK Nanga Menjuau dan 29 KIR untuk dua rumah panjang di Keranggas.

Penghantaran juga katanya turut dilakukan untuk 20 KIR dari sebuah rumah panjang di Begantong, 23 KIR untuk sebuah rumah panjang di Akup dan 65 KIR untuk empat buah rumah panjang di Nanga Entalau.

"Saya menjangkakan bahawa proses pengagihan bekalan makanan untuk kesemua KIR bagi kawasan DUN Engkilili berkenaan akan dapat diselesaikan oleh pihak kita menjelang Ahad ini," kata beliau.

Hadir sama pada mesyuarat berkenaan adalah Timbalan Residen Sri Aman, Elvis Didit, Pegawai Daerah Lubok Antu, Richard Ngumbang, Pegawai Tadbir Daerah Kecil Engkilili, Brin Munsang dan Pegawai Kebajikan Masyarakat Bahagian Sri Aman, Vivian Engkiong.

Tamat

No comments:

Post a Comment